Trots att en stor del av ett content marketing-projekt bygger på skrivna texter är det få marknadsförare som anser att de behöver bli bättre skribenter. Det visar en undersökning från CMI (Content Marketing Institute).
Linda Crowe på CMI skriver ett spännande inlägg om content marketing och menar att det finns ett märkligt gap mellan ambitionen och praktik vad gäller skrivandet. Deras egen undersökning visar att hela 72 procent av marknadsförarna anser att deras viktigaste utmaning 2016 är att producera mer engagerande innehåll, men bara 19 procent anser det viktigt att bli bättre skribenter.
Hur kan det komma sig att marknadsförare nedprioriterar en av de saker som nästan alla varumärken behöver bli bättre på. Det finns naturligtvis flera orsaker, skriver Linda Crowe. Kanske är det för att alla tycker att de kan skriva. Eller för att man har andra viktiga prioriteringar i sitt dagliga arbete.
Oavsett vilket bjuder Linda Crowe på ett antal tips i sitt inlägg.
Fyra tips till bättre texter
- Läs. Inget nytt, men fortfarande lika viktigt. Och läs inte bra branschtexter, utan även bra skönlitteratur och andra böcker som intresserar dig.
- Kopiera bra skribenter. Alla kopierar, även best-seller-författare. Testa att skriva av ett stycka från exempelvis en Hemingway-roman, fortsätt sedan att skriva din egen text med samma stil och i samma rytm. Det är en riktigt bra övning.
- Ha en struktur. Strukturera din berättelse. Börja med en krok som lockar till läsning, utveckla sedan med tre ståndpunkter innan du slutligen avslutar med att knyta ihop texten med ingångskroken.
- Var disciplinerad. Som med alla färdigheter gäller det att träna. Skriv varje dag.
Hur hittar du en bra skribent?
Oavsett om du använder interna eller externa resurser kan det vara svårt att hitta bra skribenter som kan förvalta och utveckla ditt företags berättelse. Här bjuder Linda Crowe på fler tips:
- Fråga efter: arbetsprover (men tänk på att dessa kan ha blivit redigerade av en redaktör)
- Oroa dig inte för: utbildningsbakgrund, intervjuteknik
- Kom ihåg: även duktiga skribenter måste läras upp för ditt varumärke
HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare