Så når du journalisterna på rätt sätt

Jovisst funkar det gamla beprövade sättet. Över 90 procent av journalistkåren tycker att pressreleaser via e-post är ett positivt eller mycket positivt sätt att bli kontaktade. Det visar 2015 års journalist- och kommunikatörsundersökning från Cision.

I en tuff tid med nedbantade redaktioner finns det faktiskt till och med ännu bättre möjligheter att få redaktionell publicitet. Sedan förra året har andelen journalister som vill ha nyhetstips via e-post ökat från 65 procent till 91 procent.

Men se upp för fallgroparna, de gamla sanningarna gäller. Försök inte sälja till en journalist, det är nyhetsvärdet som räknas – bara nyhetsvärdet. Och att pressmeddelandet går till rätt journalist.

Det vanligaste felet i kontakten med pressen är faktiskt att journalister får nyhetstips som inte ingår i deras bevakningsområde. Den som vill undvika att göra fel bör försöka etablera kontakt med journalister som bevakar det området. Hela 92 procent av journalistkåren använder personliga kontakter för att hitta nyheter. Över hälften är positiva eller mycket positiva till personliga möten.

Det näst vanligaste felet är att tipsen som kommer till journalisten inte har något nyhetsvärde eller att materialet är förklädd reklam. Tänk alltid igenom din nyhetsvinkel en gång till innan du kontaktar pressen

När ska man då skicka ut sina nyhetstips. Över hälften av journalisterna tycker inte att de spelar någon roll, men de som väljer föredrar måndag eller tisdag. Tidpunkten är också viktig menar en del: 3 av tio vill få tipsen mellan 09.00 och 11.00, men för lika många spelar det ingen roll.

Att följa upp pressmeddelanden med ett telefonsamtal är rutin hos en del kommunikatörer, men 6 av 10 journalister tycker att telefonsamtalet är negativt eller mycket negativt. Försäkra dig hellre innan om att tipset går till rätt journalist.

Bildmaterialet är viktigt för att få publicitet och fortfarande tycks bilder vara viktigare än videomaterial. Men det ska vara relevanta bildmaterial och av hög kvalitet. Hela 77 procent föredrar bild på en person eller en aktuell händelse, 60 procent vill ha bild på talesperson, men bara 11 procent vill ha videointervju eller informationsvideo.

Glöm inte heller att pressmeddelandet ska vara välskrivet och innehåll citat från minst en talesperson.

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare

Källa: 2015 års journalist- och kommunikatörsundersökning från Cision.