Så blir du bättre på ”Call to action”

Värdefullt innehåll är grunden i content marketing. Men inte innehåll för innehållets egen skull, utan ofta kopplad till en uppmaning (call to action) som ska lotsa kunden vidare på sin köpresa. Hur du formulerar och utformar din call to action har stor betydelse för resultatet. Här är fyra tips från Swedish Content Agency.

Content marketing leder ofta till, olika typer av uppmaningar, det som på engelska kallas för Call to action (CTA). Det handlar om att få din målgrupp att reagera på ditt innehåll och vilja ta del av mer. Konvertering är ett annat ofta använt uttryck som beskriver ungefär samma sak.

Ditt syfte är att bättre lära känna din målgrupp för att kunna bli ännu relevantare och intressantare i din kommunikation. Men också att få veta vem som tycker du är intressant. Några exempel på CTA är en uppmaning att prenumerera på ett nyhetsbrev, anmäla sig till en utbildning, boka plats på ett seminarium, ladda ner material eller helt enkelt köpa något.

I dag är det vanligast att konvertera via en webbsida. Det är där du presenterar ditt innehåll och det är också där du vill få målgruppen att agera. Vanligtvis med hjälp av en CTA-knapp. Hur du utformar din CTA-knapp har faktiskt stor betydelse för hur många som klickar på knappen.

Här är fyra bra riktlinjer:

Placering. Var du placerar din CTA-knapp är viktigt för resultatet. Många avslutar sitt innehåll med en knapp i slutet, längst ner i botten, men statistik från Google visar att tvärtom är bättre. Lägg knappen på första sidan innan besökaren har börjat scrolla. Och det ger bättre effekt att lägga knappen högst upp på sidan än längst ner.

Anpassa texten. Använd helst inte samma CTA-knapp på olika sidor, om du inte måste. Försök istället att anpassa texterna till det innehåll du vill konvertera från, exempelvis för olika kategorier på webbplatsen.

Designen. Effektivast är att använda varumärkets grafiska profil med typsnitt och färg men ändå lätt omgjord med egen design. De flesta färger fungerar, men röd skapar uppmärksamhet och blå står för trovärdighet visar vissa undersökningar.

Använd första person. Alla tester visar att det fungerar bäst att använda första person singularis i din CTA-knapp, ex. ”Ladda ner min guide” istället för ”Ladda ner din guide”. En CTA-knapp som använder första person kan ge upphov till 90 procent högre konvertering.

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare