Fichtelius på jakt efter nyheter

En nyhet intresserar, engagerar och har en unik förmåga att bryta rakt igenom mediebruset. Men vad är egentligen en nyhet, och hur hittar man den? Erik Fichtelius är en av Sveriges mest kända och erfarna journalister, som också är en av få som vunnit Stora Journalistpriset vid flera tillfällen. I sin nya bok försöker han ge svar på: Vad är en nyhet – och hundra andra jätteviktiga frågor.

Nyhetsbegreppet är centralt i all journalistik. Att hitta det nya, det oväntade, det som engagerar är utmaningen för varje journalist. Men vad är en nyhet och hur vet du att du hittat en?

Erik_Frichtelius_Foto_Ulrick_Beck-Friis_lågupplöst

Vad är en nyhet_omslagErik Fichtelius reder ut begreppet och en rad andra frågor i anslutning till nyheter i sin nya bok Vad är en nyhet – och hundra andra jätteviktiga frågor.

Författaren har genom åren skrivet en rad böcker om nyhetsjournalistik och en fråga som omedelbart infinner sig är: Behövs det verkligen ytterligare en bok om nyhetsjournalistik? Nja, med betoning på de sista två bokstäverna, skulle jag vilja svara.

Trots minskade upplagor i printpressen och allt färre tittare av nyhetsprogram i public service-TV, har nog intresset för nyheter aldrig varit större, varken hos läsare eller producenter. Det hänger samman med det allmänna informationsflödet som väller över oss från alla typer av plattformar. I dag får vi nyheter i realtid rakt in i mobilen, plattan eller datorn. Och begrepp som nyhetsknarkare dyker upp allt oftare.

Att då stanna upp mitt i det bedövande mediebruset och reflektera över nyhetsbegreppet känns både intressant och viktigt. Problemet med Fichtelius bok är att den utgår i lite för hög grad från gammelmedia, från en svunnen tid på kvällstidningarnas och Ekots nyhetsredaktioner.

Kanske är det just det som är meningen. Författaren vill blicka bakåt för att betona den knivskarpa rågången mellan den fria journalistiken och reklam. Och kanske finns det en poäng i det, i dagens mediesamhälle där nyhetskällorna kan vara allt från pressmeddelanden till Facebook eller bloggare.

Vad finns det då att hämta i boken? En del. För oavsett om du arbetar på en nyhetsredaktion, hos en uppdragspublicist eller på en informationsavdelning på ett företag eller en organisation är nyhetsbegreppet centralt för att lyckas med redaktionell kommunikation. Att våga jobba redaktionellt och opartiskt och faktiskt hitta riktiga nyheter lönar sig. Det funkar.

Boken är uppbyggd på frågor som först får ett kort svar och sedan ett långt lite mer utvecklat svar.

Här är några exempel på de korta svaren:

Vad betyder bilden? Allt! Vad är en krok? Något att hänga upp storyn på. Vad är en vinkel? Ett annat sätt att se på saken. Vad är nyhet, egentligen? En förändring, plötslig eller långsam som går att fånga och återberätta. Och så håller det på i 103 frågor.

När jag läser boken får jag en känsla av att ha hamnat i en föreläsningssal för journaliststudenter, som får besök av den stora nestorn. Det är mycket gamla minnen från en svunnen epok, men här och var trillar små glittrande pärlor ut.

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare