Tjongar du bara eller har du en strategi?

Så når du framgång med din digitala kommunikation.

Det är inte ovanligt att företag skickar ut nyhetsbrev där hela artiklar endast publiceras i en separat mjukvara för nyhetsbrevet. Ofta finns det över huvud taget ingen koppling till företagets webbplats. Nyhetsbrevet lever sitt eget liv och bygger i bästa fall lite varumärke. Vad som saknas är en digital strategi. Hur skall man egentligen publicera, och hur distribuerar och konverterar man i en digital värld?

Ett annat vanligt scenario är att marknadschefen proklamerar att just nu hinns webbsidan inte riktigt med då allt fokus ligger på att komma igång med Facebook-sidan.
Båda fallen vittnar om att det saknas en genomtänkt strategi. Men hur ska man egentligen tänka för att hamna rätt i sin digitala marknadsföring?

Börja med publicering

Utgångspunkten är alltid webbsidan oavsett om den visas på datorn eller i mobilen. Det är hit alla kunder eller potentiella kunder går för att bekanta sig med dig och din verksamhet. Oavsett om besökaren bara vill ha ett mobilnummer eller vill undersöka vad ni gör och hur duktiga ni verkar vara. Och du har hört det förut: Webbsidan är företagets viktigaste ansikte utåt. Ju längre dina besökare stannar på sidan och ju intressantare material du lyckas erbjuda, desto bättre är det.

Om nu webbsidan är företagets viktigaste ansikte utåt, så är den ju också företagets viktigaste marknadsföringskanal. Här ska du presentera dina nyheter, din expertkunskap, dina bästa referenscase osv. Det är på webbsidan du publicerar ditt spännande innehåll.

Distributionen minst lika viktig

Tidigare var distributionen intimt förknippad med kanalen. Om du köpte en annons i en facktidning behövde du inte berätta för dina kunder att du köpt en annons. Dom såg den ändå, förhoppningsvis. Detsamma gällde om du gjort ett intressant reportage i din kundtidning eller la ut en reklamsnutt i någon TV-kanal.

Det funkar inte så i den digitala världen. Allt du publicerar på din webbsida är dolt tills du talar om det. Det är bara de besökare som kommer in spontant som ser ditt innehåll. Men troligen finns det fler personer som skulle gilla ditt material och dina tjänster.

Nyhetsbrev är en bra distributionsform när du har e-postadresser till dina målgrupper. Om du publicerar nytt material en gång i veckan, kan det vara lämpligt att skicka nyhetsbrev en gång i månaden. I nyhetsbrevet lägger du en kort ingress som sedan länkar in till materialet på webbsidan. På så sätt driver du trafik till din webbsida.

OBS! Se till att alla artiklar går att dela och att de som läser artikeln har möjlighet att teckna en prenumeration.

Sociala medier kan också fungera som distributionskanal för ditt material. Var du distribuerar beror på var din målgrupp finns. Facebook, LinkedIn, Twitter eller Instagram är några vanliga plattformar. Principen är den samma, lägg upp en kort beskrivning av ditt innehåll eller en bild med bildtext på Instagram och länka sedan till din webbsida.

Det finns många fler möjligheter att distribuera innehåll, var och hur beror på var din målgrupp finns. Du kan skapa samarbeten med andra webbsidor eller bloggare som du vet når många ur din målgrupp och bygga länkar. Du kan använda ”native ads” för att hitta nya besökare och även sökoptimering (SEO) kan fungera som en distribution.

Hitta bra konvertering

När du nu publicerat ditt innehåll på din webbplats och distribuerat det på en rad olika sätt så du nått en stor publik, gäller det att konvertera dina besökare. Konvertering handlar om att få dina besökare att agera på något sätt. Ofta utgår man från affärsmålet och försöker dela in köpprocessen i små steg.

Ett självklart mål är att utvidga målgruppen och få fler att vilja ta del av ditt innehåll. Konverteringen kan då vara att få fler personer att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Andra typer av konvertering kan vara att ladda hem ett informationsmaterial, boka sig för ett seminarium, anmäla sig till en utbildning eller boka ett möte med dig. Konverteringen syftar till att etablera en relation där ni har ett ömsesidigt intresse för varandra.

Du bjuder på ett intressant och relevant innehåll som din besökare är intresserad av och har nytta av i sitt dagliga arbete. I gengäld räknar du med att på sikt få erbjuda kunden bra lösningar på de problem kunden brottas med. Och förhoppningsvis få göra en affär.

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare