Wanloo skapar ny serie om byråvärlden

Nu debuterar Johan Wanloo som serietecknare i Just Rivistas nyhetsbrev. Foto: Emelie Asplund

Humor har en fantastisk förmåga att slå igenom bruset och sitta kvar i huvudet. Ändå är den ofta underskattad inom content marketing. Men kan man skoja om allting?
– Jag tycker det, men nää, det kan man inte, säger serietecknaren Johan Wanloo som nu debuterar med den nya serien Byrån.

I över 20 år har Johan Wanloo arbetet med humor. Att det blev just serier, var mest en slump, berättar han.

– Jag ville egentligen berätta historier, men upptäckte att det fanns ett sug efter humor, det kunde man sälja, särskilt de här korta seriestripparna.

Sedan början på 1990-talet har Johan Wanloo sålt sina humorserier till allt från GT och Expressen till företag och organisationer. Inte alltid helt friktionsfritt, berättar Johan, eftersom humor kan uppfattas olika.

– När det funkar är humor ett sätt att sticka ut, något som drar till sig blicken och ibland kan den sitta kvar i huvudet. Många gånger tycker jag att företag är lite för försiktiga. Om man tonar ner för mycket för att inte göra folk arga eller provocerade blir det ofta platt.

Johan berättar om när han fick uppdraget från ett företag att illustrera en broschyr kring hur man klär sig på jobbet.

– För att lyfta fram det här med klädsel ritade jag en gubbe i tangatrosor bakifrån, men det blev inte uppskattad. Motförslaget var ett par hängiga jeans. Det är ju inte riktigt samma sak.

Det gäller att vara rolig för den som ska leva på humor och att vara rolig på beställning kan vara svårt.

– Jag tror inte på den där inspirationen som bara ramlar ner, det är en myt. När jag jobbar sätter jag mig ner och glor. Om jag inte kommer på något tar jag en promenad. Men det viktiga för mig är att jag har dagar när jag jobbar och hittar på grejer.

Även ämnen kan vara svåra och när Johan pratar med sina kompisar om märkliga kunder brukar han alltid vinna.

– En gång fick jag ett uppdrag att göra en serie för tidningen Aktuell Isolering. Alla skämten skulle handla om byggisolering. Inte helt lätt.

Under 1990- och 2000-talet var tecknade bilder ett måste och tidningarna slogs om de bästa kreatörerna. I dag håller tecknade bilder på att försvinna.

– Jag tycker det är synd. Tecknade bilder och serier funkar alldeles utmärkt på nätet och borde absolut användas mer.

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare

 

Johans serie Byrån, om en alldeles (o)vanlig byrå inom… tja, marknadsföring och sånt kanske, hittar du här!