Marknadsförarnas värsta misstag

Överoptimism, totala feltänk eller bara några vanliga enkla misstag. Även om vi hatar att erkänna att vi gör dem, är ofta misstagen våra bästa lärare. Men det kostar på att ge upp sitt favoritprojekt och inse att man hade fel. Det är ofta både smärtsamt och skamfullt. Ann Gynn, bland annat bloggare på CMI:s webbplats, har frågat runt bland ett antal marknadsförare och bett dem att dela med sig av sina värsta misstag inom content marketing och hur de löste problemen. Läs vidare så slipper du förhoppningsvis att göra några av misstagen.

1. Försök inte vara allting

Jordan Vineyard & Winery började publicera artiklar/bloggposter för att visa hur stor bredd de hade i sitt erbjudande.  Artiklarna handlade om allt från matlagning, trädgård, odling, resor och vinproduktion eftersom allt detta ingick i deras sortiment. Resultatet blev att man började tappa sina trogna prenumeranter. De kunder som ville veta vilken kökskniv som var den bästa, var oftast inte lika intresserade av hur man producerar vin.

Lösning: Företaget delade upp sitt innehåll i två olika bloggar, en som var fokuserad på mat och resor, en som var fokuserad på vinproduktion.

Lisa Mattsson, Director of marketing and communications
Jordan Vineyard & Winery

2. Börja inte med fel utgångspunkt

Seer Interactives största misstag var att de glömde fråga kunderna vad de var intresserade av. Eller kolla med olika sökmotorer vad kunderna sökta på för ord eller uttryck vilket skulle kunna ha gett en bild av vad kunderna ville ha.

Lösning: Producera inte innehåll till dina kunder med något annat syfte än att hjälpa människor att lösa problem.

Wil Reynods, CEO
Seer Interctive

3. Sätt inte mål för att tillfredsställa dig själv

Kvalitativt innehåll är mycket svårare att producera än kvantitet. Men kvantitet får dig att känna att du gjort något ”Titta på allt detta”.

Lösning: Satsa på kvalitet, det tar mer tid, men är betydligt mer värt mödan.

Stoney deGeyter, President
Pole Position Marketing

4. Glöm inte att stanna upp och tänka efter

Jason Schemmel levde för kvantitet på sociala medier. Han skötte fem varumärken och postade sex till åtta inlägg på Facebook, tre till fyra inlägg på Twitter och ett på Instagram för varje varumärke, för att hålla uppe frekvensen. Det höll på att ta kol på honom. Och det gav honom aldrig möjlighet att värdera vilken typ av innehåll han egentligen publicerade.

Lösning: Han började publicera mindre, men tog mer tid på sig för att försäkra sig om att det han publicerade var kvalitet och skulle attrahera hans publik på ett djupare plan. Intresset för hans content blev ännu högre.

Jason Schemmel, Social Media Manager
Harper Collins Christian Publishing

5. Tro inte att skribenter måste vara experter

För ett antal år sedan sa Rebecca Lieb till sin professor att hon inte kände sig tillräckligt kvalificerad för att skriva om ett ämne för att hon inte kunde ge konkreta lösningar på problemet.

Lösning: Professorn svarade att det inte handlade om att kunna svaret, det är viktigare att ställa de rätta frågorna.

Rebecca Lieb, Author and Adviser
Conglomotron

6. Sätt inte viral spridning som mål

Ingen kan göra så något blir viralt. Det bara händer eller också inte. Skapa inte innehåll för att det ska bli viralt.

Lösning: Skapa innehåll för att vara hjälpsam.

Chad Pollitt, Vice President of Audience,
Native Advertising Insitute

————

Om du är rädd för att göra misstag i ditt content marketingarbete kan vi sammanfatta det bästa rådet från dessa marknadsförare till en sak: Var inte det!

Här kan du läsa hela Ann Gynns artikel där hon intervjuat 24 marknadsförare om deras värsta misstag.

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare