Så får du spinn på ditt innehåll

Facebook, e-post eller webben. Eller kanske allihop! Hur får du bäst genomslag av ditt innehåll på nätet?
Vi tar hjälp av Jerry Silfwer, copywriter och spin doctor, som han kallar sig själv. Här är hans fem bästa tips.

Bra innehåll är grunden, men hur får du ut ditt innehåll på nätet. Häromdagen hade jag förmånen att få lyssna på Jerry Silfwer, som föreläste på KNTNTs frukostseminarium på Lindholmen i Göteborg. På drygt en halvtimme drog han 48 powerpoint-slides, späckade med erfarenhet, bra tips och kul exempel.

Nu ska jag komprimera föreläsningen ytterligare, till lite drygt en A4-sida, eller 3840 tecken inklusive blanksteg, som vi brukar säga inom journalistiken. Häng med, så får du en liten resumé på en av de bästa föreläsningarna jag varit på de senaste åren.

5. Skaffa ”Små monsters”

Lady Gaga är den enda personen som har toppat både sökningar på Google och Youtube, samtidigt. Hon är ett föredöme på många sätt vad gäller digital marknadsföring. En av hennes hemligheter ligger i hennes ”små monsters”, det vill säga trogna fans, som följer henne och delar det mesta hon publicerar. De är guld värda när det gäller spridning av innehåll.

Hur många ”små monsters” har din organisation?

Tips: Glöm inte bort dina trogna följare i jakten på nya likes. Hundra ”små monsters” är oändligt mycket mer värda än 1000 likes.

4. Identifiera en korkad majoritet

Majoriteten har inte alltid rätt. Ett sätt att skapa engagemang och få spridning på sitt innehåll är att identifiera en ”korkad majoritet” som man kan utmana, med en smart minoritet. Några exempel som Jerry lyfter fram är:

”Det spelar ingen roll hur teknologin ser ut på utsidan.” – Ni har fel, säger Apple.

”Elektriska bilar kan inte tävla mot bensinbilar.” – Ni har fel, säger Tesla.

”Man tittar på TV via kabel-TV-nät eller antenner.” – Ni har fel, säger Netflix

Faktum är att det finns ”korkade majoriteter” överallt. Det gäller bara att finna dem!

Tips: Försök att hitta en ”korkad majoritet” i din egen bransch som du kan utmana, för att på så sätt skapa engagemang för ditt innehåll.

3. Kommunicera i temaperioder

Försök att under en bestämd tid bara prata om en sak, i alla kanaler. Du kommer att bli förvånad över vilket genomslag det ger. Jerry berättade om sitt eget test med begreppet ”blogger outreach”, där han producerade 5-6 blogginlägg, 1 nedladdnigsbar pdf-fil, 1 infografik om hur man skriver till en bloggare, 2 seminarier på nätet, 1 landningssida, 2 e-postutskick och några uppdateringar i sociala medier. Och allt om samma ämne!

Effekten var massiv med 7 talarinbjudningar, 11 företag som ville bli kunder, 5 omnämnanden som bäst på ämnet, en förfrågan om att vara expert på TV osv.

Ämnet var väl valt och det är nog viktigt. Samtidigt menar Jerry att problemet inte är att hitta ett bra ämne, utan att hålla käft om allt annat. Det gäller att verkligen fokusera på en sak. Kanske en i kvartalet, föreslår Jerry.

Tips: Försök att koncentrera dig på ett ämne under en bestämd period i alla dina kanaler.

2. Testa digital PR

Digital PR handlar om att bli synlig mot andras publiker som kan ha ett intresse av ditt budskap. Tekniken är i grunden enkel och lätt att följa och se vad som funkar. Det gäller bara att göra sin hemläxa och hitta kanaler som når för dig intressanta målgrupper. Kanalerna kan exempelvis vara fackpress, någon Youtube-kanal, en intressant e-postlista eller någon Facebook-grupp. Sedan är det bara att ta fram bra målgruppsanpassat innehåll, kommunicera och räkna räckvidd, CTR, konvertering och avslut.

Resultat är oftast mycket bra, men den kräver en hel del resurser

Tips: Glöm inte bort digital PR, det ger ofta mycket bra resultat.

1. Virala loopar

Virala loopar används en hel del och är både älskat och ifrågasatt. En liten doldis enligt Jerry, men väl värt att testa när du har ont om tid och behöver nå ut direkt. Principen är enkel: bjud in personer i ditt nätverk med ett bra erbjudande om de i sin tur bjuder in sin vänner.

Dropbox gjorde en berömd kampanj på temat, där företaget erbjud större lagringsutrymme för den som lockade en kompis att installera Dropbox. Kampanjen spreds snabbt och blev mycket framgångsrik, helt utan köpt marknadsföring.

Det funkar som ett klassiskt kedjebrev ungefär, men man satsar egentligen inget mer än möjligen sina relationer. Tricket som krävs är naturligtvis att erbjudandet är tillräckligt intressant och att du kryddar det med exempelvis: begränsat antal platser, kölista, exklusivitet, lång tid till nästa möjlighet, nedräkning.

Ett litet problem är att det i dag har börjat dyka upp virala loopar som är fejk, där du inte får något trots att du bjuder på dina vänner.

Tips: Testa virala loopar om du har ont om tid.

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare