Sju goda skäl att starta en företagsblogg

Ordet blogg kommer från det engelska ordet weblogg, som betyder webbjournal eller webbdagbok. Helt enkelt en webbplats som kontinuerligt uppdateras med inlägg, där det senaste inlägget ligger högst upp. Många förknippar ordet blogg med en personlig webbplats där någon skriver en öppen dagbok om sitt liv och sina tankar, med målet att få många följare. En företagsblogg är lite samma sak, men företagets behov och syfte är förstås annorlunda. Företaget vill bygga varumärke, erbjuda värdefullt innehåll och samla följare, med syftet att generera fler affärer. Och det funkar faktiskt. Här kan du läsa varför.

1. Sätt fart på din webbplats

Det händer på tok för lite på alltför många webbplatser. Det är inte bara tråkigt för dina besökare, utan också förödande för din rankingpoäng hos Google. Flitiga uppdateringar av unika texter som besökarna på din webbplats läser och kanske rent av delar, gillar Google. Med en blogg kopplad till din webbplats kan du publicera kontinuerligt och alltid erbjuda dina besökare något intressant.

2. Samla allt innehåll på ett ställe

Många företag producerar mycket innehåll för olika typer av marknadsföring och varumärkesbyggande. Tyvärr är innehållet ofta utspritt på många olika ställen i organisationen och svårt att återanvända eller hänvisa till. Med en utvecklad blogg som rymmer alla typer av innehåll kan du samla allt på ett ställe. Det blir lätt att hitta och lätt att länka till.

3. Dela med dig av din expertkunskap

Syftet med en företagsblogg är att bjuda på värdefullt innehåll för dina potentiella kunder och partners. Erbjudandet från ditt företag är oftast en lösning på ett eller flera problem för dina kunder. Med bloggen kan du på olika sätt koppla dina lösningar till kundens problem. Hitta olika infallsvinklar och exempel. Du är experten. Men var noga med att erbjuda intressant innehåll som dina läsare har nytta av. Inte bara en massa sälj.

4. Locka kunderna till dig

Om du lyckas vara tillräckligt intressant i din blogg är det många som vill följa dig för att inte missa något inlägg. Erbjud dem då att prenumerera på dina blogginlägg och skicka ut en länk varje gång du publicerar något. På så sätt kan du bygga en relation med kunderna, via bloggen. När kunden prenumererar kan du också be dem fylla i sitt eller sina speciella intresseområden. Då får du ännu större möjlighet att erbjuda dem värdefullt innehåll.

5. Fånga upp intressanta sökningar på nätet

Men det behöver inte bara vara dina kunder och affärskontakter som hittar in till din blogg. Med lite smart SEO-taktik, kan du fånga upp frågor på nätet där du kan agera expert och erbjuda relevanta svar. Någon går in och ”googlar” för att hitta information om ett visst problem. Tack vare att du regelbundet uppdaterar din webbplats med unika, värdefulla texter om just detta problem, tycker Google att du har relevanta svar. På så sätt kan du hitta helt nya kunder som är ute och letar efter någon som kan lösa deras problem.

6. Bli aktiv på sociala medier

Många marknadsavdelningar känner i dag en stress över att inte riktigt hinna med företagets närvaro på sociala medier. En relevant fråga är naturligtvis om man som företag överhuvudtaget ska finnas med på sociala medier. Om svaret blir ja, dyker genast nästa fråga upp: Vad ska vi göra? Med en välutvecklad genomtänkt blogg blir sociala medier ytterligare en distributionskanal. Dela dina egna inlägg på bloggen med dina sociala kontakter och länka besökarna till din blogg. På så sätt blir du aktiv i sociala medier och kan erbjuda intressant och värdefullt innehåll för rätt läsare.

7. Låt bloggen konvertera dina kontakter

Att bjuda dina kunder och potentiella kunder på värdefullt innehåll via din företagsblogg är naturligtvis trevligt, men det gäller ju också att skapa affärer. Du kan utgå från att de som tar del av dina blogginlägg är intresserade av dina lösningar: Nu gäller det att försiktigt puffa dem närmare ett avslut. Ett sätt är att samla så många prenumeranter som möjligt. När du har fått deras e-postadress, kan du skicka ut dina inlägg och locka läsarna att klicka vidare till mer information. Erbjud material som kan laddas ner från din webbplats, bjud in till seminarier eller varför inte be om ett möte. Det viktiga är att inte gå på för hårt, utan vårda och respektera dina kontakter. Är du tillräckligt duktig kommer de ändå.

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare