Podden kan bli en unik kanal till kunderna

Har ni många intressanta diskussioner på jobbet, om just jobbet? Känner ni ibland att ni skulle vilja dela med er av diskussionen till era kunder, men det känns motigt att få ner det på ett papper eller i en blogg? Testa att podda. Det behöver varken vara dyrt eller komplicerat. Och hinner ni före era konkurrenter finns det stora möjligheter att ni blir unika i er bransch. Här är några tips på hur ni kommer igång.

Ett företags kompetens och expertis är oftast de största tillgångarna och förutsättningarna för att hålla konkurrenterna på avstånd. Det är också just expertisen som man vill dela med sig av till kunder och potentiella kunder. Men ibland känns det motigt att formalisera och kommunicera all kunskap på ett papper, i ett nyhetsbrev eller i en blogg. Framförallt om man egentligen skulle vilja dela med sig av de kreativa diskussionerna som kanske blommar upp under ett utvecklingsmöte eller i fikarummet. Då kan det vara värt att testa att podda.

Ibland kan det vara nyttigt att tänka lite annorlunda i sitt val av kanaler. Eller lite utanför boxen, om man så vill. Att våga vara lite banbrytande i branschen och testa icke traditionella kanaler kan vinna många pluspoäng. Är ni först skapar ni automatiskt en unik position, och gör ni det riktigt bra kommer det vara jobbigt för konkurrenten att vara tvåa på just den pucken.

Förbered dig. Vilka diskussioner vill du skapa och dela med dig av? Fundera över olika teman och gärna med ett lite längre perspektiv, kanske de närmsta tio avsnitten. Då blir det enklare, på pappret i alla fall, att sätta en röd tråd genom avsnitten. Ett stolpmanus funkar bra att utgå ifrån, det är ju diskussionen du vill komma åt. Och, naturligtvis, skall innehållet vara intressant, relevant och värdefullt för målgruppen.

Bjud in experterna. Beroende på temat för avsnittet så bjuder du in olika experter, från företaget eller någon auktoritet från branschen. Mindre än två personer skapar ju inte mycket till diskussion. Har man tid och resurser kan man utöver de två som diskuterar också ha med en samtalsledare.

Det är få som direkt känner sig bekväma med en mikrofon framför ansiktet, så ett tips är att som ”uppvärmning” prata om något annat en stund innan den skarpa inspelningen börjar. Något kul semesterminne exempelvis.

Längd på poddavsnittet. Sätt tidsramarna redan från början och försök hålla er inom den. Försök också utnyttja tiden väl, det är inte fel att vara personlig och prata lite runt-om-kring, men man riskerar att avsnittet blir onödigt långt. En tidsram mellan 25-35 minuter är behaglig.

Klipp och klistra. I redigeringsprogrammet kommer du ha möjlighet att redigera ljudfilerna. Här kan man lägga hur mycket tid som helst men det är ju inte det som är tanken. Men, tveka inte att spela in en del av samtalet igen om du känner att det viktigaste inte blev sagt, eller att det helt enkelt blev fel. Du kommer enkelt kunna klippa och klistra i ljudfilen sedan utan att det behöver märkas i slutresultatet. Glöm inte att säkerhetskopiera originalfilen.

Utrustning och miljö. Är det något du skall prioritera är det ljudet. Många lyssnar i hörlurar och dåligt ljud blir lätt väldigt irriterande. Försök att göra så rätt som möjligt från början och skapa de bästa förutsättningarna, det behöver inte kosta skjortan. Här är några tips:

  • Investera i en bra mikrofon, eller helst två. Mikrofonen är första steget i inspelningskedjan och är ju faktiskt byggd för ändamålet, vilket en smartphone inte är. En bra mikrofon kan med fördel förses med puffskydd och sitta i ett bordsstativ. En helt ok mikrofon kan införskaffas runt dryga tusenlappen.
  • Om något ska spelas in med hög kvalitet behövs ett externt ljudkort, vilket också ger fler anslutningsmöjligheter jämfört med datorns hårdvara. Datorer, mobiler och surfplattor innehåller redan ljudkort, men saknar ofta anslutningar utöver hörlursuttag. Ett ljudkort med två ingångar kostar ungefär 1500-2000 kr.
  • Inspelningsprogram behövs. Audacity är ett gratis redigeringsprogram som fungerar till nästan alla operativsystem, det låter dig enkelt både spela in och redigera ljudfiler. Föredrar du Mac-miljön finns Garageband. Där har du dessutom möjligheten att lätt skapa ett intro vilket kan ge podden en liten extra proffsig känsla.
  • Se till att rummet ni sitter i har gott om textilier, såsom gardiner eller mattor som dämpar ljudet en aning. Testa att spela in med lite olika inställningar och förutsättningar och lyssna. Skriv gärna upp grundinställningarna. Gör ett ljudprov inför varje gång du spelar in så inställningarna, avståndet till micken etc. känns rätt.
  • Smycken som skramlar, klockor som tickar eller trafikljud från ett fönster som står öppet. Mikrofonerna kan fånga det mesta. Eliminera potentiella störmoment och sätt mobilen på flygplansläge.

 

On air!

 

DAN WALLANDER
Seniorkonsult, Projektledare