Content eller content marketing. Vad är skillnaden?

”Jobbar ni med content marketing?” ”Jo, vi kommer att satsa mycket på content i år.” Känner du igen dialogen? Content marketing blev ett riktigt modeord för bara några år sedan. Blixtsnabbt dök begreppet upp i många diskussioner och på många webbsidor. Men vad är det egentligen för skillnad på content och content marketing? 

Content marketing blev ett riktigt buzzword för bara några år sedan. Blixtsnabbt dök begreppet upp i många diskussioner och på många webbsidor.

– Som vanligt var byråvärlden snabbast att ta till sig det nya begreppet, kanske inte alltid helt genomtänkt, säger Dan Wallander, vd på Just Rivista. Resultatet blev en snårskog av definitioner och begrepp där två av huvudfårorna blev content och content marketing. Men vad är det egentligen för skillnad på att jobba med content eller content marketing.

Content betyder innehåll och det är precis vad det handlar om. Innehåll som informerar, engagerar eller roar.  En bred definition som egentligen täcker in all typ av kommunikation, men vi lägger till en liten distinktion. Det ska vara bra och nå fram, annars kallar vi det för brus.

Ett steg till

Content marketing går ett steg längre. Det räcket inte att informera, engagera eller roa. Du måste lägga till en nivå, den strategiska nivån. Ditt content måste också göra något för att utveckla din affär. Ditt innehåll måste informera, engagera och roa med syftet att påverka dina mottagare att bli nya betalande kunder eller mer lojala kunder.

– Content är en viktig del av content marketing, men du måste lägga till den strategiska nivån för att det ska vara content marketing, säger Dan Wallander.

Eller som Joe Pulizzi, grundaren av CMI  säger:

– Content är bara…content, om det inte påverkar dina kunder och prospekt att förändra sitt beteende. Gör det det, kallas det content marketing.

Här får du tips om hur du drar igång ditt content marketing projekt

Och här kan du läsa mer om hur du gör din content marketing strategi

Mer om drivkrafterna bakom content marketing kan du läsa här

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare