E-post i topp när marknadsförarna får bestämma

Många rynkar på näsan åt e-postmarknadsföring och menar att det bara är spam som ingen läser. Men faktum är att e-post är väldens mest använda digitala kanal. I USA anser 67 procent av marknadsförarna att e-postmarknadsföring är den mest framgångsrika av alla kanaler. Här i Sverige har kanalen inte riktigt fått det genomslag den förtjänar. Det menar Rufus Lidman i sin nya bok ”Så blir du bäst på digital marknadsföring”.

Digital CRM är ett av de fem digitala verktyg som Rufus Lidman lyfter fram i sin bok. Till skillnad från en rad andra heta digitala verktyg som exempelvis sökordsoptimering, Adwords eller marknadsföring i sociala medier, där vi bara lägger ut en annons eller bild och väntar på att någon ska klicka, handlar det här om att aktivt skicka ut innehåll till någon som faktiskt efterfrågar och vill ha vår information.

Vanligaste metoderna är nyhetsbrev, kampanjutskick, triggers eller andra sätt där mottagaren begärt att få information. Innehållet kan vara allt från långa nyhetsbrev med flera artiklar till korta triggerns på några rader.

E-posten funkar och är en oerhört stark kanal. Här i Sverige läser 96 procent av befolkningen e-post, hela 74 procent läser sin e-post varje dag. Hoten om att ungdomar har slutat använda e-post är klart överdrivet, anser Rufus Lidman, istället menar han att e-post i dag är starkare kopplat till arbetslivet. Ungdomar som skippar e-post har oftast inte börjat arbeta. På samma sätt kan han se att olika typer av chat-funktioner tillhör den privata sektorn, medan e-post är den professionella sektorns överlägset mest använda kanal.

Vad är då fördelarna med e-postmarknadsföring, jämfört med andra kanaler? En stark fördel är att man på ett effektivt sätt kan nå många relativt varma kunder, för en låg kostnad. Det i sin tur skapar stora möjligheter att skräddarsy innehållet för respektive målgrupp eller till och med en specifik individ. Ingen annan kanal ger denna möjlighet.

Det är också lätt att mäta och analysera alla aktiviteter hos mottagarna och på så sätt ytterligare vässa kommunikationen för att få bättre effekt. Kunder som närmar sig köp kan få en knuff i rätt riktning, vid precis rätt tillfälle.

Men det finns också svagheter. E-postmarknadsföring är inte lika bra på nykundsbearbetning, eftersom det krävs en acceptans hos målgruppen för att ta emot exempelvis digitala nyhetsbrev, menar Rufus Lidman.

Dessutom finns ofta en viss teknisk begräsning i hur kreativ man kan vara i sin kommunikation.

Det som funkar allra bäst enligt många marknadsförare är bra business case. Den som lyckas bevisa effekten av sina lösningar med spännande och intressanta referensjobb och sedan skicka ut dessa på ett sätt som inte uppfattas som spam, kan få extremt bra effekter.

Nyckeln är relevans och att träffa rätt hos mottagaren. Eftersom effekterna kan bli så bra till en relativt låg kostnad kan det därför vara värt at satsa lite extra på att går från dålig e-postmarknadsföring till bra e-postmarknadsföring, tipsar Rufus Lidman.

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare

 

Läs också: Fem verktyg för din digitala marknadsföring

Källa: Så blir du bäst på digital marknadsföring av Rufus Lidman (Liber 2016)