Var smal och nå framgång på nätet

Internet är eldsjälarnas paradis. Ju smalare du blir i ditt ämnesområde, ju lättare har du att intressera besökare och få dem att återkomma. Med exempelvis en initierad expertblogg inom ditt speciella kunskapsområde kan du få dina viktigaste kunder eller potentiella kunder att själva söka upp dig – vecka efter vecka. Läs mer om varför det funkar.

Massmarknadsföringen är död. Den tid då man räknade lönsam kommunikation i kontaktkostnad eller svarsfrekvens finns inte längre. I dag, i den digitala eran, är 100 prenumeranter på ett nyhetsbrev värda oändligt mycket mer än 1 000 Gillamarkeringar på Facebook.

Det handlar om att samla en publik, precis som en rockstjärna. Men inte en halvintresserad publik som slötittar lite då och då och kanske kommer till nästa konsert. Nej, du vill ha en engagerad publik som följer dig intresserat och som verkligen gillar det du gör.

Intressant och relevant

Nyckeln till framgång är att vara intressant och relevant och erbjuda värde för den tid dina besökare spenderar hos dig. Hur lyckas man med det? Det enkla svaret är att hitta ditt eget expertområde, så smalt som möjligt, och se till att leverera.

En som var tidigt ute var Gunnar Dahllöf som redan i början av 2000-talet drog igång sin ”blogg” På Hugget. Själv kallade han den en webbtidning, men det är egentligen bara en gammal benämning från printvärlden som hängde med på nätet i början.

Journalist i grunden

Gunnar var journalist och hade ett förflutet i fackbranschen när han drog igång sin blogg, som handlade om fraktnyheter och riktade sig till logistikbranschen. Nyheterna distribuerades via ett nyhetsbrev, som kom varje torsdag 14.00. Det tog inte lång tid innan han nådde 20 000 mottagare varje vecka och det var inga köpta adresser. Alla mottagare var betalande prenumeranter.

Hans förmåga att hitta intressanta nyheter och fördjupningar i branschen var naturligtvis en av framgångsfaktorerna. Men hans smala nisch och gedigna kunskap inom området var troligen den viktigaste orsaken till succén. Man sa till och med att logistikbranschen stannade varje torsdag klockan 14.00.

En ganska liten grupp

En annan framgångsrik blogg, eller webbsidan, som han själv kallar det är Ulo Masings Bussmagasinet. Ulo är också journalist och kom från printvärlden när han drog igång sin webbsite eller blogg. Ämnesområdet var bussbranschen och bloggen riktade sig till förarna och företagen, en ganska liten grupp, men med ett stort intresse för sin bransch. Efter en tid erbjöd han även ett nyhetsbrev för att distribuera sitt innehåll.  Även Ulo har lyckats fånga en hel bransch, genom att vara tillräckligt smal och samtidigt initierad. I dag har han ungefär 1 500 unika besökare på sin blogg dagligen. Ulos nyhetsbrev är gratis, men skickas bara till den som beställer. Själv menar han att om du siktar smalt så kommer din målgrupp att hitta dig.

Trovärdigheten viktig

Vad kan vi lära oss av detta? Jo, är du tillräckligt smal och dessutom initierad kan du bygga en egen expertblogg och samla din publik. Ämnesområdet skall naturligtvis vara kopplat till din verksamhet och på sikt skapa affärer, men se upp. Både Gunnar och Ulo betonar vikten av att vara trovärdig, och inte springa någon annans ärende. Du måste helt enkelt vara en god människa som uppriktigt vill bjuda på din kunskap inom ett smalt område. Och inte falla i fällan och börja sälja.

Business to Business inom teknik och industri är som gjort för expertbloggar, ändå är det ganska få som skapat sin egen kanal. Varför är det så?

Tänk tvärtom

En viktig orsak är naturligtvis att för dig som marknadsförare gäller det att tänka tvärtom. Du kan inte längre lita på att pusha ut dina säljbudskap och mäta kontaktkostnad och exponeringsvärde. Nu måste du bjuda på din kunskap för att locka till dig en publik. Och det är inte mängd som räknas utan kvalitet.

Den andra orsaken är resurserna. Om du nu har förstått vikten av att erbjuda relevant och intressant innehåll inom ditt eget expertområde är det fortfarande ingen enkel match. Det gäller att leverera inte en gång eller två utan hela tiden vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år.

Men bara för att det är svårt är det inte omöjligt. Tvärtom, se det snarare som en utmaning och en god investering. Många smala nischer ligger vidöppna och väntar på någon som vill kliva in och ta tag i taktpinnen. Tänk på Gunnar som fick en hel bransch att stanna en gång i veckan.

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare

 

Lästips:

Content marketing morgondagens faktidning

Content eller content marketing – vad är skillnaden?

Här får du tips om hur du drar igång ditt content marketing projekt

Och här kan du läsa mer om hur du gör din content marketing strategi

Mer om drivkrafterna bakom content marketing kan du läsa här