Se till att din webbplats är med på tåget

Har du koll på din webbplats? Gör den sitt jobb? Eller tillhör du dem som alltid håller på att göra en ny hemsida. Webbplatsen är grunden i din digitala strategi och måste tas på största allvar. Läs mer om hur du ska tänka för att bygga en smart, fungerande webbplats.

Webbplatsen är ett av de äldsta begreppen på nätet och dök tidigt upp i marknadsförarnas medvetande. Har du ingen webbsida finns du inte, menade många för inte så länge sedan.

Ofta var det rena produktbroschyrer som publicerades online och förutom en radda glassiga bilder och lite säljtext kunde du i bästa fall hitta kontaktuppgifter till nyckelpersoner.

Fortfarande är webbplatsen central hos det flesta och ofta navet i företagets eller organisationens digitala strategi. Webbplatsen fungerar som en landningssida dit all annan trafik leds.

Alla insatser inom SEO (sökoptimering), SEM (tex. adwords), sociala medier eller display (digital annonsering) syftar oftast till att fånga upp en publik och leda den till webbplatsen. Men hur fungerar din webbplats, gör den sitt jobb eller är den mest en snygg tapet på nätet.

Om du skickar ut inbjudningskort till en massa personer och bjuder in dem till en häftig fest, så är naturligtvis själva festen viktig. Den är sanningens minut och det är den som ska leverera. Ungefär på samma sätt fungerar en webbplats. Oavsett om trafiken kommer från sociala medier, sökoptimering, e-postmarknadsföring eller direkttrafik vill du överraska dina besökare med en häftig upplevelse, som dessutom ger dig fler affärer. Eller hur?

Begrepp att ha koll på

Första begreppet du måste ha koll på är bounce rate (avvisningsfrekvens). Det vill säga hur många av dina gäster som vänder direkt i dörren, antingen för att de har kommit fel eller för att festen verkar tråkig. Din bounce rate hittar du direkt i Google Analytics och om den ligger högt, säg på 75 procent, är det inte bra och du behöver tänka över varför så många lämnar direkt.

Är webbplatsen ointressant, svarar den inte på rätt frågor eller är den bara ful och tråkig? Finns det inget som lockar till att klicka vidare? Utgå från din business när du planerar din hemsida.

Målet är att så fort som möjligt leda dina besökare till en logisk ändhållplats (LÄP), utan för många kringelikrokar eller återvändsgränder. Helt enkelt en motorväg som direkt svarar på deras frågor.

Den gamla metoden är att jobba med en vertikal taktik, men en pedagogisk första sida som leder vidare. I dag blir det allt vanligare att jobba med en horisontell taktik som direkt leder kunden till rätt LÄP. Det betyder att varje webbsida på din sajt måste fungera som en ”första sida”.

När du väl lyckats få besökare till din webbplats och de stannar kvar är nästa utmaning att få dem att göra något (en aktivitet). Aktiviteter är enkla att följa i Google Analytics och ger direkt respons på hur bra din webbsida fungerar. Målet är att maximera dina aktiviteter. Här kan du se vad som är intressantast för dina besökare, vad som funkar.

Till sist gäller det att kombinera aktiviteter med smart konvertering som knuffar besökare ytterligare ett steg i köpprocessen. Det kan vara allt från att prenumerera på ett nyhetsbrev, ladda ner information, besöka ett webinar (webbaserat seminarium) eller köpa något.

Nu har vi tre nyckelord som hjälper oss när vi ska ta fram en strategi för vår webbplats:

  • Minska bounce rate
  • Öka aktivitet
  • Optimera konvertering

Med dessa tre nyckelord, som är enkla att mäta, kommer du väldigt långt.

Vissa kritiker menar att det blir allt svårare att locka personer till webbplatsen, man vill ogärna lämna den plattform där man för tillfället befinner sig, ex. sociala medier. Samtidigt sker en blixtsnabb utveckling av mobila plattformar. Med responsive design får du i dag en nästan lika bra upplevelse på alla plattformar och kan enkelt surfa in på webbplats oavsett var du befinner dig. Utvecklingen av e-handel är en annan faktor som ökar betydelsen av webbplatsen.

Även om sociala medier lockar många besökare på nätet, kommer sannolikt företagets webbplats att ha en central betydelse lång tid framöver. Se till att webbplatsen är med på tåget och gör sitt jobb.

 

HÅKAN LINGER
Seniorkonsult, Projektledare

Källa: Så blir du bäst på digital marknadsföring, Rufus Lidman

Läs mer:

Fem verktyg för din digitala marknadsföring

Så når du framgång med din digitala kommunikation

Google Analytics – laddad med spännande siffror